Термінали в логістичних ланцюжках

Термінали в логістичних ланцюжках

Зміст

1. Вступ
2. Види вантажних терміналів:
2.1. Поштові термінали
2.2. Автомобільні вантажні термінали (автопорти)
2.3. Залізничні вантажні термінали (сухі порти)
2.4. Авіаційні вантажні термінали (аеропорти) 
2.5. Морські та річкові вантажні термінали (морпорти та річпорти)
3. Особливості вибору вантажного терміналу
4. Висновок

Вступ

Не всі логістичні ланцюжки можуть похвалитися відсутністю в них такої ланки, як вантажний термінал. Ті, які можуть, претендують на звання найбільш екологічних. Давайте коротко розберемося з видами терміналів.

Види вантажних терміналів

Якщо глибоко зануритися в тему термінального опрацювання, то можна докопатися і до міжнародних космічних станцій і газорозподільних систем. І ті й інші цілком собі мають право вважатися терміналами. Але пропоную зупинитися на найбільш поширених і зрозумілих видах термінальної обробки вантажів.

Поштові термінали

Перебувають у власності або в управлінні приватних і державних поштових, кур’єрських операторів.  

Як правило, це криті склади з прилеглою територією для вільного переміщення автомобільного транспорту. Склади обладнані стелажами, конвеєрними стрічками та автомобільними рампами.

Обробляють вантажі, які доставляють поштові та кур’єрські служби. Якщо обробляються міжнародні вантажі, то можуть містити на своїх територіях митний пост і відділення інших контролюючих служб.

Майже завжди закриті для загального користування.

Автомобільні вантажні термінали (автопорти)

Розташовуються поблизу автомобільних магістралей, уздовж державних кордонів. Можуть належати як приватним, так і державним компаніям. 

Розміщуються на досить великих територіях для вільного маневрування автомобільних поїздів. На їхній території можуть перебувати комерційні криті склади та вагове обладнання. Якщо термінал розташований біля кордону або є місцем прибуття для міжнародних вантажів, то на його території будуть знаходитися митні пости. Такі термінали можуть мати митні склади. 

На автомобільних терміналах може оброблятися найширша номенклатура вантажів, які перевозяться автомобільним транспортом.

Автопорти практично завжди відкриті для загального користування. 

Залізничні вантажні термінали (сухі порти)

Основними місцями розташування є вузлові та прикордонні залізничні станції. В Україні, наприклад, багато терміналів належать державній компанії Укрзалізниця. Це, так звані, вантажні дворики та контейнерні термінали ЦТС “Ліски” (https://liski.ua/). Залізничні вантажні термінали можуть належати  приватним операторам.

У структурі залізничних терміналів можуть перебувати спеціалізовані: зернові елеватори, контейнерні майданчики, перевалка рідин, насипних і генеральних вантажів. Кожен структурний підрозділ володіє спеціалізованою інфраструктурою для обробки того чи іншого вантажу. Це і місткості для зберігання насипних і наливних вантажів. Контейнерні перевантажувачі, відкриті та закриті складські майданчики. Усі термінали мають широку мережу під’їзних залізничних шляхів для швидкого оброблення вантажних поїздів.

На прикордонних залізничних терміналах, як правило, розміщуються митна та інші служби контролю за переміщенням міжнародних вантажів. Внутрішні термінали так само можуть бути пунктами прибуття для міжнародних вантажів.

На залізничних терміналах в основному обробляються масові вантажі найширшої номенклатури.

І державні, і приватні термінали доступні для загального користування.

Авіаційні вантажні термінали (аеропорти)

Належать до інфраструктури критичного призначення. Здебільшого, аеропорти належать державним структурам управління.

Практично кожне місто-мільйонник має свій аеропорт. Але не кожний аеропорт має вантажний термінал.

Авіаційні вантажні термінали практично завжди є пунктами прибуття для міжнародних вантажів. Тому всі відповідні служби мають свою присутність в аеропортах.

Усі вантажі, які доставляються авіаційним транспортом, проходять обробку на авіаційних вантажних терміналах. Сюди входять: невеликі дорогі вантажі, вантажі медичного призначення, вантажі продуктової групи та швидкопсувні вантажі. 

Аеропорти та їхні вантажні термінали доступні для загального користування.

Морскі та річкові вантажні термінали (морпорти та річпорти)

Також належать до критичної інфраструктури. Але навіть в Україні дедалі більше й більше з’являється приватних морських і річкових терміналів.

Рідко зустрічаються морські та річкові порти, які спрямовані на обробку вузької номенклатури вантажів. Найчастіше порт має у своїй структурі кілька спеціалізованих терміналів. Це можуть бути й ро-ро термінали. І рибні термінали зі спеціальним холодильним обладнанням у критих складах. Ну а терміналами для перевалки насипних, рідинних, контейнерних і генеральних вантажів володіє практично будь-який морський і річковий порт.

Порт – це найчастіше водні ворота держави. Тому практично всі морські та багато річкових портів є пунктами прибуття для міжнародних вантажів. На території портів розміщуються митні пости та підрозділи багатьох інших служб контролю за переміщенням міжнародних вантажів.

Номенклатура вантажів, оброблювана портами, найширша. Це і збірні контейнерні вантажі, і комодітіс, а також величезне обладнання або вантажі військового призначення. 

Морські та річкові порти, за винятком військових, доступні для загального користування.

Особливості вибору вантажного терміналу

Під час організації відправки посилок, невеликих вантажів, варто звернути увагу на швидкість доставлення і “покриття” поштового оператора або кур’єрської служби. Термінальна обробка – це внутрішня кухня оператора і ми ніяк не можемо на неї впливати. Найвідоміші служби, такі як, наприклад, Нова Пошта в Україні (https://novaposhta.ua/) або InPost у Польщі (https://inpost.pl/) мають величезну мережу приймально-здавальних пунктів, поштоматів і розподільчих хабів на територіях країн їхньої присутності. Маючи велику кількість замовлень, такі компанії пропонують прийнятні ціни на свої послуги.

Критерії нашого вибору авіаційних вантажних терміналів, як правило, також обмежені. Я б звернув увагу на віддаленість такого термінала від кінцевого споживача. Не менш важливим фактором буде наявність поблизу розвиненої мережі автомобільних магістралей і залізничних шляхів.

Під час вибору автомобільного термінала необхідно звертати увагу на його місце розташування, наявність тих чи інших видів складів, а також вантажно-розвантажувального обладнання. Наявність сучасної та розвиненої інфраструктури впливатиме на пропускну здатність таких автопортів, швидкість обробки вантажів і, як наслідок, на вартість їхніх послуг. Якщо вам необхідно обробляти міжнародні вантажі, то варто звернути увагу на термінали, у структурі яких функціонують митні пости та митні склади.

Набагато більше деталей, на які потрібно звернути увагу при виборі залізничного термінала. Одна з них – це спеціалізація. Завжди враховуйте можливість того чи іншого терміналу обробляти саме ваш тип вантажу. Якщо це контейнери, значить мають бути контейнерні перевантажувачі та майданчики для їх зберігання. Якщо рідинні вантажі, то обов’язкова наявність помпових станцій і місткостей для зберігання. Також звертайте увагу на кількість під’їзних шляхів. Чи є можливість у терміналу обробляти поїзди або тільки вагонні відправлення. Це впливатиме на пропускну спроможність термінала і швидкість обробки вантажу. Під час організації міжнародних постачань, варто вибирати термінали, на яких працюють всі необхідні служби контролю, включно з наявністю митних складів. Особливістю, наприклад, українських, західних, прикордонних терміналів, крім усього іншого, є наявність Європейської вузької колії (1435 мм) і Української широкої колії (1520 мм). Залізничні термінали з двома розмірами колій мають можливість обробляти міжнародні вантажі в обох напрямках з меншими витратами на логістику для своїх клієнтів. 

Якщо у ваших логістичних ланцюжках з’являється термінальна обробка вантажу в морських або річкових портах, то тут також є свої нюанси. Не кожен річковий порт має можливість, наприклад, перевалювати контейнери. І не кожен контейнерний термінал морського порту може приймати “материнські” контейнеровози, а працює тільки з різними фідерними сервісами. Фідерне сполучення завжди збільшує терміни доставлення контейнерів. Спеціалізація терміналів морських і річкових портів має важливе значення при їх виборі. Але також, слід звертати увагу і на глибини підхідних каналів. Глибини біля причалів, довжину причалів і їхню кількість. Ці параметри впливають на вибір типу судна, яким ви збираєтеся перевозити ваші вантажі. Не менш важливе значення має наявність у достатній кількості вантажно-розвантажувального обладнання. Кількість причалів і засобів механізації термінала впливають на швидкість обробки суден. Присутність на терміналі служб контролю за переміщенням міжнародних вантажів також сприятиме їх швидкій обробці. 

Висновок

Як бачите, вибір відповідного терміналу для обробки вашого вантажу вимагає досвіду і певних знань. Менеджери нашої команди професійно підходять до побудови ланцюжків постачань будь-яких типів вантажів. На будь-якому з видів терміналів ваш товар буде оброблено з виконанням умов всіх 5 або навіть 7R.

Автор: Микола Соловйов

Вас також може зацікавити: ВИЗНАЧЕННЯ ВИДУ ТРАНСПОРТУ.

Відправте запит та отримайте безкоштовну консультацію.

Отримати консультацію
Обратный звонок