Зміст
- Вступ
- Імпорт руди
- Експорт зернових
- Контейнеризація зернових у Болгарії
- Висновок
Вступ
Чи можливе застосування технології контейнерної обробки насипних і навалювальних вантажів (СВН) у Болгарії. Якщо так, то стосовно яких вантажів? Тут моя особиста історія і спостереження.
Болгарія прекрасна країна з двома великими морськими і кількома річковими портами. А якщо є порти, значить є й імпортні та експортні вантажопотоки, які в них обробляються. Ті з них, які потенційно можна обробляти в контейнерах – це імпорт руди для виробництва міді, і експорт зернових.
Імпорт руди
Цей вантажопотік історично обробляється через порт Бургас. Чи можна застосувати технологію СВН для цього вантажопотоку – теоретично так. Але виключно на ділянці залізничного перевезення. Тому що в порту є спеціалізований термінал. А у вантажоодержувача налагоджений процес приймання сировини у виробничу, технологічну лінію. Вигода від застосування контейнерних поїздів для транспортування руди замість поїздів із піввагонів має бути суттєвою. Тільки в такому разі зекономлені кошти на перевезенні можуть послужити потенційною інвестицією в переобладнання точки приймання руди в контейнерах у вантажоодержувача.
Експорт зернових
Якраз із цим вантажопотоком і пов’язана моя історія. У 2017 році мені пощастило побувати у Варні на суднобудівному заводі. І на території цього заводу працював невеликий термінал з перевалки зернових.
У ті часи термінал складався з невеликої території зі стаціонарними автомобільними вагами, контейнера – побутівки для персоналу і величезного, високого складу підлогового зберігання.
Технологія перевалки виглядала теж досить просто: автомобільним транспортом із самоскидними напівпричепами вже доопрацьоване зерно доставляли з лінійних елеваторів і розвантажували в підлоговий склад для накопичення суднової партії. По приходу судна, ті ж самі автомобілі перевозили зерно до судна і висипали прямо на причал. А потім крани з грейферами, у два ходи завантажували це зерно на судно. Я не згадаю, який дедвейт був у того судна, навантаження якого я спостерігав, але неважко прикинути. Болгарії доводиться конкурувати з іншими постачальниками зернових з Чорноморського басейну і тому відвантажувати навіть хенді сайзами буде недоцільно. Але навіть таке судно, 30 – 35К вантажопідйомності, ці два крани будуть “черпати” цілу “вічність”. А місцеві співробітники терміналу розповідали, що навантаження 5 діб – це для них звичайна і цілком собі нормальна справа.
Контейнеризація зернових у Болгарії
На відміну від вантажопотоку руди, можливість використання технології СВН стосовно зернових у Болгарії виглядає більш привабливою.
Лінійні елеватори в Болгарії розташовані відносно недалеко від морських портів. Найбільша відстань від лінійного елеватора до порту – близько 430 км. Лише кілька з них мають залізничні під’їзні шляхи. Тому практично весь обсяг експортованих зернових, а це близько 5 млн. т. щорічно, перевозиться в порт автомобільним транспортом.
Контейнеризація залізничної складової процесу експорту зернових у Болгарії, найімовірніше, не має сенсу. І насамперед, через невеликий його обсяг. А ось використання універсальних автомобільних контейнеровозів і балк контейнерів цілком реальне. Тим паче, що допустима повна маса контейнеровоза з тягачем завжди вища, ніж повна маса самосвального напівпричепа і сідельного тягача. Це дасть змогу перевозити більшу кількість вантажу, не порушуючи вагових обмежень.
Ще одна ланка, яку реально оптимізувати, використовуючи технологію СВН – це подача вантажу в контейнерах з тилових складів порту на фронт навантаження судна. Використовуючи ті ж самі автомобільні контейнеровози, балк контейнери і, наприклад один Rotainer, можна збільшити норми навантаження судна до 20 000 т на добу. Крім цього, Rotainer можна вільно переміщувати між пунктами навантаження, що додасть гнучкості в організації процесу відвантаження зернових з різних причалів порту або навіть з різних портів.
Висновки
Оптимізація логістики експорту Болгарського зерна цілком реальна. Застосування технології СВН може дозволити: знизити витрати на транспортування зерна з лінійних елеваторів у порт, збільшить норми навантаження судна і знизить витрати на фрахт. Знижується також і собівартість вантажно-розвантажувальних робіт для портового оператора. І найголовніше – зменшаться природні втрати зерна під час його транспортування та перевалки.
Автор: Микола Соловйов
Вас також може зацікавити: КОНТЕЙНЕРІЗОВАНА ОБРОБКА ЗЕРНОВИХ ВАНТАЖІВ