Страхувати чи не страхувати

Страхувати чи не страхувати

Зміст

1. Вступ
2. Складнощі прийняття рішення під час страхування вантажу
3. Кілька випадків із практики:
3.1. Страховий випадок 1. Міжнародне автомобільне перевезення
3.2. Страховий випадок 2. Внутрішнє автомобільне перевезення
3.3. Страховий випадок 3. Морське контейнерне перевезення
3.4. Страховий випадок…, який так і не настав

Вступ

Перед логістами дуже часто постає питання страхувати чи не страхувати вантаж, що переміщується ланцюгом постачання. Так ось, інститут страхування і був створений для того, щоб була можливість страхувати ризики. Якщо ви найманий логіст, то щонайменше потрібно розрахувати й обов’язково запропонувати опцію розрахунку собівартості з урахуванням витрат на страхування. А якщо ви власник або інвестор, то завжди ухвалюйте рішення з “калькулятором у руках”.

Складнощі прийняття рішення під час страхування вантажу

Низька ймовірність настання страхового випадку – це основний, на мій погляд, фактор, що стримує під час ухвалення рішення про страхування вантажу. Крім цього, я б виділив ще кілька:

– складні договори з безліччю умов, викладених “дрібним шрифтом”. Усі пам’ятають, який зазвичай вигляд має генеральний договір зі страховою компанією?

– іноді складна процедура фіксації та оформлення страхового випадку. Наприклад, настання страхового випадку з вантажем на борту судна, яке стоїть біля причалу під вивантаженням, завжди буде пов’язане з виникненням демереджу. І далі потрібно буде розв’язувати питання з його оформленням та оплатою.

– оформлення та виплата збитку. Ні для кого не секрет, що виплата збитку може бути розтягнута в часі. Може супроводжуватися судовими розглядами. А іноді в ній взагалі може бути відмовлено.

Кілька випадків із практики:

Однак, всі ці складнощі не завадили мені уникнути збитків у кількох страхових випадках.

Страховий випадок 1. Міжнародне автомобільне перевезення

У ті часи я працював з однією великою страховою компанією. Договір було укладено досить давно. Страхували як імпортні вантажі, так і ті, що перевозили всередині країни між філіями. Страхові сертифікати були шаблонними та оформлялися дуже швидко. А страхові премії виплачувалися згідно з усталеними графіками платежів.

Це було перевезення побутової техніки комплектним траком і перше від нового постачальника. Можете приблизно уявити страхову вартість. Маршрут перевезення: Іспанія-Україна. Страховий сертифікат був оформлений і вантаж був застрахований. Коли вантажівка прибула на склад для вивантаження, на наш жаль, ми виявили кілька одиниць техніки, які були пошкоджені. Вантаж був про штабельований. І пакування декількох нижніх одиниць техніки, яка, на перший погляд, здавалася міцною, просто зламалася в процесі руху. Факт виникнення страхового випадку було належним чином зафіксовано. Усі документи було передано страховій компанії. Відшкодування збитків було незабаром виплачено.

Страховий випадок 2. Внутрішнє автомобільне перевезення

Ще один страховий випадок було зафіксовано приблизно в той самий період моєї роботи. Тоді також перевозили дорогий товар, але вже з центрального складу на одну з філій всередині країни. Страховий сертифікат було оформлено і вантаж було застраховано.

На маршруті руху в нічний час доби, автомобіль був відкритий і кілька коробок з товаром були вкрадені прямо на ходу. Того разу складність з фіксацією та оформленням страхового випадку, була пов’язана з несвоєчасним виявленням відкриття автомобіля. Все сталося вночі, а виявилося набагато пізніше і зовсім не в місці скоєння крадіжки.

Збиток було виплачено і в цьому випадку. Але тоді страхова компанія виставляла регрес перевізнику і в того були складнощі з доказами своєї невинності. Тому що заяву в поліцію було подано в іншому регіоні та й з невеликим запізненням.

Страховий випадок 3. Морське контейнерне перевезення

Якщо чесно, то в мене є претензії до морського права. Одна з них – воно давно масштабно не оновлювалося.

Цей страховий випадок стався із сировинним вантажем. Вантаж доставляли в морських контейнерах із Марселя, Франція до Одеси, Україна. Важливо зазначити, що вантажовідправником і вантажоодержувачем за коносаментом, були материнська і дочірня компанії однієї корпорації. Вантаж постачався на умовах CIF. Вигодонабувачем за страховкою була материнська компанія, вона ж і вантажовідправник.

І ось в один із прекрасних сонячних днів, десь біля берегів Греції, капітан садить судно на мілину. Ясна річ, він оголошує загальну аварію. До нас в офіс “прилітає” довгий лист з описом ситуації та вимогою взяти “матеріальну” участь у порятунку вантажу. Моєму обуренню не було меж. У ті часи мої претензії до морського права тільки формувалися. Я, навіть не дочитавши ту розповідь від судноплавної лінії, просто відправив її вантажовідправнику – материнській компанії. Від себе, звісно ж, виставив претензію щодо непостачання товару.

Історія закінчилася тим, що ми так і не побачили тих контейнерів. Я відмовився брати будь-яку участь у розглядах. А потребу клієнта нам довелося закрити постачаннями автомобільним транспортом, само собою зрозуміло, з компенсацією різниці в ціні.

Страховий випадок…, який так і не настав

Хочу поділитися ще однією історією. Вона не про страховий випадок. Швидше про підхід до ухвалення рішення про страхування вантажу.

Один мій знайомий – власник торгової компанії займається постачанням будівельних матеріалів судновими партіями (тип судна річка-море). Далі трохи нудних цифр. На рік він постачав близько 60К тон. Середня вартість партії близько 150К дол. США. Середня рентабельність на рівні 10% приносила йому близько 15К дол. США доходу. Рівень страхової премії був у середньому близько 0,3% від вартості вантажу.

Так ось, він ніколи не страхував свій вантаж, навіть попри те, що його перевозив досить “літній” флот. Він брав до рук калькулятор і рахував, у яку суму йому обходилося страхування. Кожне постачання коштувала б йому близько 450 дол. США. За досить високої ймовірності настання страхового випадку їхня кількість у його практиці становила – 0. І він, як власник компанії, ухвалював для себе ось таке рішення – не страхувати.

Рішення страхувати чи не страхувати вантаж завжди приймати вам. Мій же практичний досвід вказує на те, що вантажі страхувати потрібно. Що ми із задоволенням і робимо, коли беремося керувати вашими матеріальними потоками.

Автор: Микола Соловйов

Вас також може зацікавити: ВИЗНАЧЕННЯ ВИДУ ТРАНСПОРТУ.

Відправте запит та отримайте безкоштовну консультацію.

Отримати консультацію
Обратный звонок